לשירות לקוחות חייגו

072-2222191

לשירות לקוחות חייגו 072-2222191

חושבים על שיפוץ הדירה? הכירו את החוק החדש שיעשה סדר בענף השיפוצים

עובר דירה או משפץ בקרוב?

ייעוץ ללא התחייבות עם מרכז סוגרים הכל לדירה לשיפוץ ומעבר דירה:

(אתם לא צריכים עוד להסתפק בחאפרים…)

בינואר 2018 אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה תמיכה ממשלתית בהצעת חוק פרטית להגנת צרכנים מפני קבלנים לא מורשים שביצעו עבורם עבודות שיפוצים רשלניות בבתי מגורים או במבנים עסקיים. חבר הכנסת פולקמן, יוזם ההצעה, הסביר ל'כלכליסט': "הצרכן הישראלי יקבל שקט נפשי כשיזדקק לשירות שיפוצים. החוק החדש יסייע להעלות את רמתם המקצועית של הקבלנים בענף השיפוצים ויגדיל את הבידול בין חאפרים לאנשי מקצוע". ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, הוסיף בריאיון ב־ynet: "המהלך יצמצם משמעותית את תופעת החאפרים. ההכרה, ההכשרות והרישום של אלפי קבלני שיפוצים נוספים ברשם הקבלנים יאפשרו לציבור לקבל שירות יותר אמין ומקצועי".

איך הפך ענף השיפוצים לתחום פרוץ?

ענף השיפוצים בישראל סובל מתופעה של קבלני שיפוצים העוסקים בעבודות שיפוצים במשך שנים ארוכות ללא רישיון קבלן. בבואם לקבל רישיון קבלן הם נתקלים בסירוב בטענה שהם חסרי הכשרה מקצועית וניסיון חוקי שנרכש במסגרת פעילות בחברה קבלנית רשומה. נוצרה מציאות – המעוגנת בחוק שהתקבל לפני עשרות שנים – של פעילות ענפה בענף השיפוצים על־ידי קבלנים לא מורשים. התוצאה: אזרחים נופלים קורבן לעבודות רשלניות – ולעתים הרשלנות מתגלה רק כמה חודשים מתום השיפוץ – ולא מקיימות עילת תביעה.

השרים ואנשי המקצוע בתחום הסכימו כולם כי מדובר בחקיקה לא מעודכנת ולא חד־משמעית המנוצלת לרעה בידי קבלנים ואינה עונה על צרכיהם של האזרחים המעוניינים לחדש את ביתם. לפי החוק, רק קבלן הרשום בפנקס הקבלנים ואושר על־ידי הרשם, יכול לבצע עבודות הנדסה בנאיות בהתאם להיקפן הכספי או למהותן המקצועית כפי שנקבעו בתקנות. רשם הקבלנים אחראי גם לביטול רישומו של קבלן, שינוי סיווג, נקיטה באמצעי משמעת נגד הקבלנים וטיפול בתלונות דיירים. עד לחקיקה החדשה שויך קבלן הרשום בפנקס הקבלנים לאחד מ־5 סיווגים. כל סיווג מייצג את ההיקף הכספי המרבי של עבודות באתר אחד שמותר לקבלן לבצע. כל קבלן רשאי לבקש לעלות בסיווג אם יציג ניסיון רלוונטי לענף. אלא שהסיווג הנמוך ביותר התייחס למינימום 1.5 מיליון שקל לעבודה אחת ואילו רבות מעבודות השיפוץ אינן מגיעות לסכום כזה. הנתונים שצורפו לדברי ההסבר של הצעת החוק תומכים בכך – עלותו של שיפוץ ממוצע נעה בין 45,000 ל־100,000 שקל, ועלותו של שיפוץ נרחב, הכולל הוספת חדרים לדירה, עשויה להגיע ל־200,000 שקל.

איך תבדילו בין שיפוצניק לבין קבלן שיפוצים? (רמז: 131)

כאמור, קבלני שיפוצים רבים אינם נרשמים בפנקס הקבלנים בשל הגבלת ההיקף הכספי וממשיכים לבצע עבודות פרטיות, ללא יכולת להתקדם לעבודות גדולות יותר ולהתמודד במכרזים שמצריכים רישום בפנקס ופיקוח רגולטורי.
לפי התיקון, שכבר אושר על־ידי מועצת הבנייה, יתווסף בפנקס הקבלנים תת־סיווג לענף משנה (שיפוצים). על־פי המתווה שגובש והומלץ על־ידי הוועדה המייעצת לרשם הקבלנים, מי שביצע עבודות ב־5 שנים אחרונות בהיקפים נמוכים יופנה לבחינות מלאות לענף 131 (ענף שיפוצים) ואם יסיים אותן בהצלחה, ייקבע לו תת־סיווג ל־131/1 הקובע כי יוכל לבצע עבודה בהיקף של עד 350,000 שקל (סכום המגלם היקף שיפוץ דירה ממוצע).
עוד מציע החוק החדש כללים שיבטיחו את איכות השירות ומסדיר את תשלום הפיצויים אם נפל פגם בביצוע העבודה, בתנאי שבוצעה בידי קבלן שיפוצים רשום (שעבודתו בהיקף הגדול מ־44,000 שקל). לאחר יישום השינוי בתקנה, יוכלו קבלני השיפוצים הקטנים להתקדם בסיווג, לאחר שיציגו ניסיון מספק בתת־הסיווג החדש שפותח עבורם.

הצרכן יקבל אחריות, הקבלן יקבל תו איכות

הצעת החוק קובעת שקבלני השיפוצים יהיו מחויבים לתת ללקוחותיהם שלושה חודשי אחריות לפחות לעבודה שביצעו. האחריות תחול בין שההתקשרות עם הקבלן נעשתה בחוזה בכתב ובין שבהסכמה על־פה. חובה זו לא תאפשר לקפח את מי שלא חתם על חוזה בכתב, והקבלן עמו התקשר יחויב לספק את אחריותו על עבודתו.
האחריות תהיה 'תו איכות' ובאמצעותו יוכל הקבלן להעיד על איכות עבודתו. מנסחי ההצעה גורסים כי הנורמה החדשה תחזק את התחרות, משום שתיתן לקבלנים תמריץ להציג את תו האיכות הטוב ביותר. ואם קבלן יסרב להעניק אחריות, יוכל הלקוח לפנות לרשם הקבלנים.
במילים אחרות, על־פי הצעת החוק, שיפוצניקים הרשומים ברשם הקבלנים יכולים לקבל עבודה בהיקף גדול מ־44,000 שקל ויהיו מחויבים לכללים הבאים:

  • מינימום שלושה חודשי אחריות. הם יוכלו לבחור בעצמם אם לתת אחריות לתקופה ארוכה יותר.
  • אם קבלן השיפוצים לא נותן אחריות או לא עומד באחריות, ינקטו על־ידי רשם הקבלנים במשרד הבינוי סנקציות, כגון התראה, נזיפה, השעיה זמנית וגריעה ממרשם הקבלנים.
  • האחריות תחול על כל החוזים, גם אם הם על־פה. שיפוצניק לא יוכל לקפח לקוח שלא חתם על חוזה כתוב.

החוק כבר אושר בקריאה ראשונה והכוונה היא ליצור באמצעותו תרבות אחרת בענף השיפוצים – לא עוד רשלנות וחובבנות, אלא תחום מקצועי בפיקוח שיבטיח גם את התוצאה וגם את התהליך. "שינוי התרבות הצרכנית בתחום תלוי בכל אחד ואחד מאיתנו" אומר בכיר במשרד השיכון, "אם כל מי שרוצה לשפץ יבדוק שקבלן השיפוצים שלו רשום בפנקס הקבלנים, לאט־לאט ייעלמו החאפרים מענף השיפוצים ויישארו בו אלה הראויים לאמון שלנו. חשוב לזכור שאנחנו מוסרים להם את המפתחות לבית שלנו".

אהבתם? מוזמנים לשתף! שגם אחרים יוכלו ליהנות

מחפש בעל מקצוע בתחום?
מלא את הפרטים וקבל הצעה מבעלי המקצוע של מרכז סוגרים הכל לדירה:

תאריך כניסה / שיפוץ
שרותים ומוצרים נוספים להם אני זקוק עכשיו*

באותו נושא:

מטבחים בנס ציונה
4 נושאים שאסור לכם לחסוך בהם כאשר אתם עורכים שיפוץ דירה קומפלט - חלק ב'
שיפוץ דירה
4 נושאים שאסור לכם לחסוך בהם כאשר אתם עורכים שיפוץ דירה קומפלט - חלק א'
שיפוץ חדר אמבטיה גדול: מדריך מקיף לעבודה נכונה
שיפוץ חדר אמבטיה גדול: מדריך מקיף לעבודה נכונה
ריצוף לבית
ריצוף לבית -  האפשרויות העומדות בפניכם ומה היתרונות של כל אחת מהאפשרויות? 
מטבחים בנס ציונה
סוגרים הכל לדירה משיקה מטבחים בנס ציונה!
החלפת אמבטיה במקלחון
החלפת אמבטיה במקלחון - המדריך ששווה לכם להכיר! 
למה ומתי חייבים להגיע לייעוץ כדי לרכוש ארונות אמבטיה או ארונות הזזה?
למה ומתי כדאי מאוד להגיע לייעוץ כדי לרכוש ארונות אמבטיה או ארונות הזזה?
מרכז סוגרים הכל לדירה
3 שנים למרכז סוגרים הכל לדירה

עובר דירה או משפץ בקרוב?

הכנס פרטים וקבל ייעוץ ללא התחייבות
במרכז סוגרים הכל לדירה לשיפוץ ומעבר דירה:

המרכז לשיפוץ ומעבר דירה, כל הפתרונות ובעלי המקצוע במקום אחד

בעלי מקצוע איכותיים והוגנים ובפיקוח שלנו שיעזרו לכם במעבר לדירה החדשה!

הטבות בלעדיות באירועי קנייה קבוצתית לרכישת ריהוט, מוצרי חשמל ועוד!

מבצעים והטבות שעשויים לעניין אותך

ספר לנו כיצד נוכל לעזור לך
דילוג לתוכן